PEKERJA melakukan kerja penyelenggaraan selepas sistem mampatan udara pecah di Loji Rawatan Air SSP3, Ijok. FOTO Aizuddin Saad
PEKERJA melakukan kerja penyelenggaraan selepas sistem mampatan udara pecah di Loji Rawatan Air SSP3, Ijok. FOTO Aizuddin Saad
Syuhada Choo Abdullah


KEJADIAN sistem mampatan udara pecah di Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 3 (SSP3) Bukit Badong pada 6 Mac lalu, berpunca daripada tekanan pada bahagian sambungan ‘elbow joints’ disebabkan menampung lebihan beban secara berterusan.

Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (SPLASH) dalam satu kenyataan media di Kuala Lumpur hari ini, berkata dapatan berkenaan adalah hasil siasatan awal terhadap insiden berlaku pada jam 4.15 petang itu.

“Sepanjang beberapa tahun lalu, SPLASH sudah menulis beberapa surat kepada kerajaan negeri untuk memaklumkan lojinya tidak direka untuk beroperasi melampaui kapasiti sepatutnya secara jangka panjang (sejak 2013).

“Jika berlaku, tindakan sedemikian akan mengakibatkan kerosakan intrinsik pada loji berkenaan yang akan membawa risiko berlaku kerosakan tidak dijangka,” katanya.

Menurut kenyataan itu, SPLASH memiliki 10 pam di loji terbabit dan hanya lima daripadanya diperlukan untuk menghasilkan air terawat bagi kapasiti berlebihan beban berkenaan.

“Justeru, hakikat bahawa empat pam lain sedang dibaiki ketika insiden berlaku adalah tidak penting dan langsung tiada kaitan dengan kejadian itu atau operasi loji berkenaan,” katanya.

Menurut kenyataan itu, kejadian sistem mampatan udara pecah itu hampir pulih semula berikutan kejayaan menyelesaikan kerja membaiki kerosakan dalam tempoh lebih awal daripada dijadualkan.

Katanya, insiden itu mengakibatkan kerosakan struktur teruk pada sistem berkenaan dan 50 pekerja dikerah serta-merta melaksanakan kerja pembaikan itu secara berterusan di loji terbabit.

“Ia membabitkan penggunaan peralatan secara intensif iaitu dua kren mudah alih, tiga jengkaut dan lapan set kimpalan.

“SPLASH memaklumkan perkembangan terkini dari semasa ke semasa kepada pegawai Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) yang berada di loji terbabit untuk membantu memantau kerja berkenaan bersama SPLASH.

“Hebahan awam mengenai perkembangan terkini dari semasa ke semasa adalah tanggungjawab Air Selangor sebagai pengedar air,” katanya.

SPLASH turut menekankan risiko berlakunya gangguan elektrik pada lojinya.

Katanya, operator SPLASH O&M iaitu Sg Harmoni Sdn Bhd (SSP1) dan Gamuda Water Sdn Bhd (SSP3) sudah menerima writ saman daripada Tenaga Nasional Berhad (TNB) ekoran kegagalan membayar bil elektrik masing-masing berjumlah RM36 juta dan RM39 juta.

Berikutan kegagalan membayar bil terbabit, TNB turut mengancam untuk memotong bekalan elektrik di loji SPLASH.

Selepas Air Selangor mengambil alih Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS), Puncak Niaga Sdn Bhd (Puncak Niaga) dan Konsortium ABASS Sdn Bhd pada 2016, katanya, SYABAS di bawah pentadbiran baharu terus mengurangkan bayaran kepada SPLASH iaitu hanya kira-kira 36 peratus daripada bil.

“Pada peringkat itu, tidak mungkin bagi operator SPLASH O&M membayar bil TNB, kimia dan kos operasi lain. Sebelum Air Selangor mengambil alih SYABAS, operator SPLASH berjaya menyelesaikan bil TNB.

“Ketika beberapa dialog diatur Kementerian Air, Tenaga dan Teknologi Hijau untuk SPLASH dengan SYABAS, Air Selangor menjelaskan bayaran kepada SPLASH perlu dikurangkan kerana perlu membuat pembayaran pajakan baharu kepada Pengurusan Aset Air Bhd (PAAB) atas pembiayaan pembelian ekuiti syarikat air.

“Kami berpendapat jika SYABAS/Air Selangor sebagai sebuah kumpulan mengalami kekurangan wang tunai, mereka patut mendapatkan suntikan tunai daripada kerajaan negeri dan bukan menghukum SPLASH.

“SYABAS harus mengutamakan bayaran kepada pemiutangnya dan hanya selepas itu, mendahulukan sebarang lebihan wang kepada Air Selangor untuk sewa pajak dan bayaran lain,” katanya.

Menurut kenyataan itu, SPLASH sentiasa dikehendaki memenuhi 110 peratus komitmen pembekalan sedangkan hanya menerima bayaran 36 peratus daripada bilnya.

Walaupun menanggung kekurangan bayaran yang kronik itu, katanya, SPLASH komited memastikan pembekalan air tidak terganggu.

“Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor (DUN) Hannah Yeoh dan Santiago (Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago) mesti tidak dimaklumkan mengenai tanggungjawab itu apabila berceramah serta menuding jari.

“SPLASH sentiasa menghasilkan air pada tahap kualiti dan kuantiti dikehendaki untuk SYABAS mengikut permintaan serta tidak pernah memungkiri kewajipannya sebagai operator di bawah Perjanjian Konsesi dengan kerajaan negeri,” katanya.

Sementara itu, SPLASH menegaskan pihaknya sentiasa menjalankan kerja penyelenggaraan dijadualkan dan diaudit SPAN, yang terkini pada tahun lalu.

Katanya, SPLASH komited mengekalkan standard kualiti tertinggi dan bersiap siaga menghadapi sebarang kontingensi.

“SPLASH diperakui dengan standard antarabangsa Kualiti, Alam Sekitar, Keselamatan dan Kesihatan (QESH) serta lulus pensijilan tahunannya dengan laporan sifar ketidakpatuhan (NCRs) sepanjang tujuh tahun lalu,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 14 Mac 2018 @ 11:35 AM