Nurhayati Abllah


AIRASIA Group menjangkakan platform ‘chatbot’ AirAsia Virtual Allstar' (AVA) akan membantu meningkatkan pendapatan kumpulan pada tahun ini.

Ketua Pegawai Bahagian Kebahagiaan Pelanggan AirAsia Group, Adam Geneave berkata, AVA yang diperkasakan oleh kecerdasan buatan (AI) akan membantu meningkatkan pengalaman perjalanan pelanggan lebih baik pada masa hadapan.

“AVA telah menyokong ejen pelanggan kami untuk menyumbang kepada pendapatan sampingan keseluruhan dengan penjualan lapan kali lebih banyak bagi produk sampingan berbanding 12 bulan yang lalu.

“Platform chatbot berkenaan iaitu sebahagian daripada kemas kini ke laman web dan aplikasi mudah alih juga akan membantu perbualan secara langsung, menyediakan maklum balas dengan cepat.

“Bagi memperkasakan lagi platform berkenaan, kami turut menawarkan kemudahan 11 bahasa untuk kemudahan pelanggan yang terdiri daripada pelbagai bangsa termasuk Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Thailand, Vietnam, Hindi, Korea dan Cina,” katanya pada taklimat Kebahagiaan Pelanggan, di Sepang, hari ini.

Pertumbuhan pendapatan sampingan AirAsia Group menerusi data dan inisiatif digital adalah sebanyak RM2.06 bilion pada tahun lalu.

Ia disumbangkan menerusi penjualan beberapa produk dan perkhidmatan seperti bagasi, makanan dan minum dalam pesawat, WiFi, insurans dan kargo.

Pada suku pertama 2019, pendapatan sampingan kumpulan mencatatkan sebanyak RM664 juta, meningkat 29 peratus tahun ke tahun.

Geneave berkata, pihaknya kini akan memfokuskan kepada platform chatbot dan secara berperingkat akan mengurangkan kepada kebergantungan platform manual iaitu pusat perhubungan pelanggan menerusi telefon.

“Kami akan beralih daripada suara kepada digital sepenuhnya pada akhir 2019.

“Melangkah ke hadapan, kami merancang untuk menambah ciri lebih mudah seperti pertukaran penerbangan, pindaan nama (tempahan penerbangan) dan mengintegrasikan aplikasi WeChat pada suku keempat tahun ini,” katanya.

AVA mampu mengendalikan kira-kira 50,000 pertanyaan sehari dan beroperasi 24 jam bagi memastikan pelanggan mendapatkan maklum balas segera daripada AirAsia.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 26 Ogos 2019 @ 8:00 PM