Kuala Lumpur: Sejumlah RM351 juta transaksi penipuan berjaya dihalang dari Januari hingga Oktober 2023 oleh 13 bank di bawah kelolaan Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia (ABM) dan Persatuan Institusi Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (AIBIM).

ABM dan AIBIM dalam kenyataan bersama hari ini berkata, langkah melindungi pelanggan daripada pelbagai jenis penipuan itu mencerminkan komitmen industri perbankan yang tinggi terhadap langkah pencegahan penipuan yang kukuh, yang mana terus berwaspada dan proaktif dalam usaha antipenipuan, baru-baru ini diserlahkan oleh pelancaran kempen kesedaran #JanganKenaScam industri perbankan.

"Tindakan pengesanan dan pencegahan oleh bank telah berjaya menyelamatkan pelanggan daripada ditipu melalui skim seperti e-dagang, permohonan pekerjaan, pelaburan, penyamaran serta penipuan pancingan data.

"Kempen Kesedaran Penipuan Kebangsaan yang pertama dilancarkan pada bulan Oktober 2022, di mana industri perbankan secara progresif melaksanakan lima langkah utama yang dicadangkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) untuk memerangi penipuan kewangan," katanya.

Menurutnya, langkah berkenaan terdiri daripada berhijrah daripada kata laluan satu kali SMS (OTP) kepada kaedah pengesahan yang lebih selamat; mengetatkan peraturan pengesanan penipuan bank; tempoh pengesahan dan bertenang untuk pendaftaran kali pertama perkhidmatan e-perbankan atau peranti selamat; membenarkan hanya satu peranti mudah alih atau peranti selamat untuk didaftarkan; dan saluran aduan khusus 24/7 untuk pelanggan.

Pengerusi ABM, Datuk Khairussaleh Ramli berkata, pelanggan dan orang awam secara keseluruhannya juga telah dijemput untuk menyertai usaha menentang penipuan kewangan melalui mesej daripada bank tentang pelbagai jenis penipuan dan tindakan mitigasi penipuan yang sepadan, melalui pelbagai platform media massa dan sosial bank.

"Usaha bersepadu dalam mewujudkan persekitaran yang lebih berwaspada dan keupayaan untuk mengelakkan penipuan oleh ABM dan AIBIM menandakan usaha kolektif persatuan dan bank ahli untuk mewujudkan persekitaran perbankan yang selamat, di mana pelanggan boleh mempercayai keselamatan transaksi kewangan mereka.

"Dengan kerjasama dan pematuhan kepada amalan terbaik industri, kami berhasrat untuk mengukuhkan asas ekosistem perbankan kami dengan menawarkan pelanggan hak ketenangan fikiran mereka," katanya.

Sementara itu, Presiden AIBIM, Datuk Mohd Muazzam Mohamed berkata, reaksi positif dari pelanggan telah membuktikan keberkesanan inisiatif kolektif, langkah keselamatan yang dipertingkatkan dalam usaha pencegahan penipuan akhirnya membantu menyelamatkan sejumlah besar dana mereka daripada 'scammers'.

Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 24 January 2024 @ 1:32 PM