HAMZAH (dua dari kanan) bersama  Gareth  (dua dari kiri), Ketua Pegawai Eksekutif Marrybrown Sdn Bhd, Datuk Joshua Liew (kanan) serta Pengurus Pemasaran Uber Malaysia, Geraldine Wong di Kilang Coca-Cola Bandar Enstek, semalam.
HAMZAH (dua dari kanan) bersama Gareth (dua dari kiri), Ketua Pegawai Eksekutif Marrybrown Sdn Bhd, Datuk Joshua Liew (kanan) serta Pengurus Pemasaran Uber Malaysia, Geraldine Wong di Kilang Coca-Cola Bandar Enstek, semalam.
Raja Noraina Raja Rahim


Seremban: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menyasarkan untuk melahirkan kira-kira 2,000 usahawan berjaya menerusi program Coca-Colaku (Komuniti Usahawan) Via KPDNKK.

Menterinya, Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata, sasaran itu adalah 10 peratus daripada jumlah keseluruhan peserta program seramai 20,000 orang.

Menurutnya, program dengan kerjasama syarikat jenama minuman terkenal Coca-Cola yang dilancarkan pada April lalu mendapat penyertaan daripada penuntut institusi pengajian tinggi dan usahawan wanita.

“Program latihan Coca-Colaku meliputi bagaimana untuk memulakan perniagaan, menyimpan rekod perniagaan harian, menguruskan pendapatan dan perbelanjaan, menguruskan aliran tunai dan kredit serta kualiti dan perkhidmatan.

“Terdapat juga modul mengenai bagaimana memahami perniagaan sendiri, memasarkan produk, membangunkan bajet, melakar pelan perniagaan, menguruskan inventori dan mengembangkan perniagaan,” katanya selepas melawat loji pengeluaran Coca-Cola di Bandar Enstek, di sini, semalam.

Turut hadir, Timbalannya Datuk Henry Sum Agong dan Ketua Pegawai Eksekutif Coca-Cola Bottling Investment Group Singapore- Malaysia- Brunei, Gareth McGeown.

Hamzah berkata, sebahagian besar peserta program berkenaan adalah pelajar dari 14 universiti awam bertujuan untuk mendidik mereka mengenai bidang keusahawanan dan menjadikan mereka sebagai usahawan berjaya kelak.

Beliau berkata, setakat ini, program itu dilaksanakan untuk penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) dan Politeknik Shah Alam.

Sementara itu, Gareth berkata, restoran makanan segera Marrybrown dan syarikat perkhidmatan e-hailing, Uber Malaysia (Uber) turut menjadi rakan kongsi mereka dalam program itu untuk berkongsi pengalaman perniagaan.

Katanya, Uber adalah peneraju perkhidmatan pengangkutan yang sekelip mata dikenali seluruh dunia berkongsi kejayaan manakala Marrybrown berkongsi kisah dan inspirasi menjadi restoran penyediaan makanan segera tempatan.

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 29 Ogos 2017 @ 3:48 AM